menno-inge-han-yvonne-engeland-wales-schotland.reismee.nl

Edinburgh 25-08-2018

Edinburgh 25-08-2018
Vandaag gaan we naar Edinburgh, de hoofdstad van Schotland. Een oude stad met mooie gebouwen. Overal leuke winkeltjes , o.a winkels waar je kilts kunt laten maken, Harry Potter winkels, waar van alles te krijgen is. We hebben vijf uur de tijd om in de stad rond te lopen. We lopen naar t kasteel en zien al enorme rijen staan om binnen te komen. Dus besluiten we dat niet te doen en de stad te gaan verkennen. We lopen over een rommelmarkt en wandelen verder door de straatjes. Later nemen we de hop on hop of bus zodat we niet alles hoeven te lopen en je ziet toch veel. Er staat een heel groot monument ter ere van de schrijver Sir Walter Scott. Om drie uur rijden we de stad weer uit. Onderweg stoppen we bij twee enorme beelden van paardenhoofden, de Kelpies genaamd. Er bestaat een legende dat deze paarden kinderen lokken en ze meenemen onder water en ze op eten. Beetje vreemd verhaal. De beelden staan voor het leed van de paarden in de geschiedenis. Later stoppen we bij een bijzonder ding. Het is een soort brug die ronddraait en werkt als een soort sluis. Er vaart een boot in een deel van de brug , die dan afgesloten wordt. 25 meter hoger is ook zo’n deel waar ook een boot in gaat. Als ze gesloten zijn begint t geheel heel langzaam te draaien en worden de boten op hun plek gebracht. De sluizen openen zich en de boten kunnen hun weg vervolgen. Heel bijzonder.

Inge

Hele mooie stad, Edinburgh!