menno-inge-han-yvonne-engeland-wales-schotland.reismee.nl

Cambridge 28/29-08-2018

Onze laatste stad is Cambridge. Het staat bekend als studentenstad. Dat is ook duidelijk te zien aan hoeveel jongelui er lopen. Er is ook aan t begin van de oude stad een plaats waar de studenten met punters je rond willen varen over de rivier de Cam. Het is ook mogelijk om zelf een punter of een kano te huren. Wij houden t bij lopen. Het is een grote stad en we zijn op een gegeven moment ergens gaan zitten om de tijd vol te maken voordat we naar de bus terug moesten. En dan begint de pret! Niet dus, we komen in de file terecht en maken een omweg dwars door Londen omdat de M25 is afgesloten. We doen er totaal 4 uur en 20 minuten over om van Cambridge naar t hotel in Sittingbourne te rijden. We kwamen om 20.15 uur aan en nadat onze koffers in de kamers waren gedropt vallen we aan op t buffet. Iedereen rammelde van de honger. Na t eten gaan we direct naar bed omdat we om 06.30 uur alweer aan t ontbijt moeten zitten voor de terugreis naar Nederland. Om 10.00 uur pakken we de Ferry naar Duinkerken. Als ik dit stukje schrijf rijden we door Frankrijk/ België . In Moerdijk hebben we nog een gezamenlijk diner, en hierna worden we herverdeeld over de bussen om het laatste stuk naar huis te rijden. We hopen rond 22.30 uur thuis te zijn. Het was weer een mooie reis met veel indrukken. Ook Engeland Wales en Schotland zijn mooi!

York 27-08-2018

Vandaag rijden we naar t prachtige plaatsje York. De route loopt door de North York Moors. Een mooie weg door het heuvellandschap, bekend van de serie James Herriot. Onderweg stoppen we in een ander leuk plaatsje met leuke huisjes en winkeltjes. In York bekijken we de enorme kathedraal en wandelen door de stad. Mooie vakwerk huisjes en leuke gekleurde geveltjes. Het is hier erg druk. In Engeland is het normaal om heel vroeg al met kerst bezig te zijn. Dit zie je al in de hotels met aankondigingen en menu's. In York en ook andere plaatsen heb je permanente kerstwinkels. Voor ons lijkt dat heel vreemd.

Newcastle 26-08-2018

Onderweg naar Newcastle. We bezoeken het landhuis van schrijver sir Walter Scott. Het lijkt wel een kasteeltje. Binnen is een enorme verzameling wapens en boeken. De inrichting is gebleven zoals t was toen hij er woonde. Om het huis is ook een mooie tuin te zien. Om vier uur komen we in Newcastle aan. Het hotel is op een soort industrie gebied. Je kunt de stad wel in lopen via een brug die ook weer bijzonder is. Deze fiets/ loopbrug maakt ook een draaiende beweging waarbij het wegdek dat in een boog loopt in zijn geheel als een halve maan beweegt. We hebben helaas geen tijd om echt de stad in te gaan. We bekijken een centrum waar alles met muziek te maken heeft. Buiten zijn muurschilderingen van graffiti artiesten te zien, heel mooi! Na t eten sluiten we de dag weer af met een potje rummycup.

Edinburgh 25-08-2018

Vandaag gaan we naar Edinburgh, de hoofdstad van Schotland. Een oude stad met mooie gebouwen. Overal leuke winkeltjes , o.a winkels waar je kilts kunt laten maken, Harry Potter winkels, waar van alles te krijgen is. We hebben vijf uur de tijd om in de stad rond te lopen. We lopen naar t kasteel en zien al enorme rijen staan om binnen te komen. Dus besluiten we dat niet te doen en de stad te gaan verkennen. We lopen over een rommelmarkt en wandelen verder door de straatjes. Later nemen we de hop on hop of bus zodat we niet alles hoeven te lopen en je ziet toch veel. Er staat een heel groot monument ter ere van de schrijver Sir Walter Scott. Om drie uur rijden we de stad weer uit. Onderweg stoppen we bij twee enorme beelden van paardenhoofden, de Kelpies genaamd. Er bestaat een legende dat deze paarden kinderen lokken en ze meenemen onder water en ze op eten. Beetje vreemd verhaal. De beelden staan voor het leed van de paarden in de geschiedenis. Later stoppen we bij een bijzonder ding. Het is een soort brug die ronddraait en werkt als een soort sluis. Er vaart een boot in een deel van de brug , die dan afgesloten wordt. 25 meter hoger is ook zo’n deel waar ook een boot in gaat. Als ze gesloten zijn begint t geheel heel langzaam te draaien en worden de boten op hun plek gebracht. De sluizen openen zich en de boten kunnen hun weg vervolgen. Heel bijzonder.

Gretna Green en Oban 22/23-08-2018

Vandaag rijden we naar Schotland. We gaan vroeg weg omdat we zijn uitgenodigd voor een trouwerij in Gretna Green. Hier trouwen jonge Engelsen onder de 21 stiekem, omdat dit in Engeland niet is toegestaan. In Schotland is dit 16 jaar. Wij vieren Menno, Inge, Han en ik, werden benaderd om een klein toneelstukje op te voeren. De rest van de groep wist dit niet. De bedoeling was dat Menno en Inge zouden trouwen en Han en ik de ouders van de bruid zouden spelen. De ouders waren het er niet mee eens, en probeerde t tegen te houden. Han had een geweer en ik was in tranen zogenaamd. Het was heel grappig en we konden dan ook niet serieus kijken ?. Achteraf kregen Menno en Inge een certificaat waarop stond dat ze getrouwd waren. Allemaal gekheid natuurlijk, er stonden Engelse namen op. Hierna rijden we door naar het havenplaatsje Oban. We hebben weer een heel oud hotel met hele kleine kamers. Je kunt de koffers niet op de grond kwijt zonder er over te vallen. Het lukt Menno en Inge om van kamer te wisselen, wat ons in t vorige hotel gelukt was. Zodat je in ieder geval 1 of 2 nachten goed slaapt in een normaal bed. De meeste bedden zijn 1.20 breed! S'avonds lopen we even naar de haven, waar een groep jonge Schotten in vol ornaat doedelzak aan t spelen zijn, prachtig! De volgende dag varen met de ferry naar t eiland Mull. Een prachtig eiland met een kasteel en mooie gekleurde huisjes aan de haven. We zien nog wat zeehonden op een rots als we over t eiland rijden. Er is ook een whisky stokerij die we gaan bezoeken. In de stokerij ben ik vrij snel afgehaakt bij de uitleg, omdat er allemaal ijzeren trappen en vloeren waren waar je doorheen kijkt. Niet iets voor mij, als je hoogtevrees hebt. Na de rondleiding mogen we ook whisky proeven, dat was wel lekker. Het is ontzettend duur dus we laten t bij proeven. Terug in de bus weer naar de ferry en naar t hotel. Na t eten willen we wandelen maar zijn gauw weer terug in t hotel, want t regent. We hebben trouwens weinig regen gelukkig. Dan maar een potje rummycup, ook gezellig!

Shap/ Chester 21-08-2018

Chester 21-08-2018
Vandaag rijden we Wales weer uit en rijden weer door Engeland. We gaan naar t plaatsje Chester, een prachtig oud Engels stadje. Veel vakwerk huisjes. Op een brug, eigenlijk een deel van de stadsmuur staat een mooie klok op een smeedijzeren onderstel. We lopen een gedeelte van de muur, om daarna een Romeinse tuin en een Amfitheater te bekijken. Dit stelde helaas niet zoveel voor. Het theater was nauwelijks herkenbaar. We bezoeken een kathedraal en we lopen door t stadje en zien om 12.00 uur de stadsomroeper. Een grappige man die in allerlei talen ons begroette, en wat vragen stelde, waarmee je een aardigheidje kon winnen. S'middags gaan we op een boot over t Windermeer. Een leuk tochtje met mooi weer. Na zo'n 40 minuten rijden slaan we af met de bus naar een heel smal weggetje. Je had daar geen tegenligger tegen moeten komen. Het bleek de toegangsweg te zijn van ons volgende hotel ?. Prachtige plek tussen de schapenweides en riviertjes met kleine watervalletjes. Bij het toegangshek was ook een wildrooster zodat de schapen niet op t terrein konden komen. Het hotel stamt gezien de foto’s die in de gang hangen zeker uit 1836. Heel oud dus met wildtrofeeën aan de muren. Savonds even lekker gewandeld met Menno en Inge. Langs een riviertje en een stuk door een bos. Er zouden rode eekhoorns zitten, die hebben we helaas niet gezien, wel een groepje konijntjes. Erg leuk daar.

Brecon en Devil's bridge19-08-2018

DAG 3 19-08-2018
We rijden vandaag door een van de nationale parken van Wales, Brecon Beacons National Park. Er lopen heel veel schapen door t landschap. In Brecon zelf bezoeken we een kathedraal. Er staat een 12e eeuws doopvont en mooie 15e  eeuwse kasten met houtsnijwerk. Tijdens ons bezoek is er een koor aan t repeteren. Het blijkt een rondreizend kerkkoor te zijn, die gastoptredens doen in andere plaatsen. Het klonk echt prachtig, zo zuiver! Er werden foto’s gemaakt, ook van het koor. Een van de meisjes van t koor vroeg aan een van onze medereizigers of hij de foto’s wilden mailen, wat ook werd afgesproken. In een bijgebouw kregen we koffie met een plak Welsh cake en een plak vruchtencake. Was erg lekker. Na t bezoek aan Brecon rijden we naar de Devil’s bridge, waar drie bruggen boven elkaar zijn gebouwd in de loop der jaren. De oudste dateerde uit de 12e eeuw. Volgens een legende werd hij gebouwd door de duivel. Je kunt via een trap afdalen naar t riviertje wat er onder door stroomt. Het water kolkt behoorlijk. Bij de parkeerplaats is een klein restaurant waar is geregeld dat we een kop soep krijgen met 2 sandwiches.  Er was weinig anders in de buurt om te eten. Maar t smaakte prima. Wortelsoep met tonijn sandwiches.  We rijden hierna door t Snowdonia National Park om naar ons volgende hotel te gaan in Llandudno. Hier blijven we 2 nachten. T is een prachtig Victoriaans  hotel. Erg oud maar sfeer heeft t wel. T nadeel is dat we een bed van maar 1.20  m breed hebben en een hard matras. Maar dat mag de pret niet drukken. De omgeving is prachtig, het ligt aan t strand, met een lange pier, waar we lekker kunnen wandelen. Het eten is goed, dus wat wil je nog meer. We ontdekte bij toeval dat er muziek was in de zogeheten ballroom. Wij met een heel stel naar beneden met drinken en al. Er bleek een bar daar te zijn, dat wisten we niet. Er was een zanger die hele leuke oude liedjes zong van o.a. Jim Reeves, Frank Sinatra en andere artiesten. Die jongen had een dijk van een stem, echt geweldig! Dat was een leuk tussendoortje.

Conwy en Llandudno 20-08-2018

DAG 4 20-08-2018
Vandaag rijden we vanuit t hotel naar Conwy. Een leuk havenstadje, bekend van t gelijknamige kasteel. Daar aangekomen lopen we over de kasteelmuur, jammer genoeg kun je niet in het kasteel. We bekijken een kerk en t kerkhof er omheen. We lopen naar t haventje waar t kleinste huisje van Engeland en waarschijnlijk van Europa staat. Het is + 2 meter breed en t heeft zelfs een eigen schoorsteen. T valt direct op omdat t rood geschilderd is. De deur is schat ik 1.60 hoog. T is prachtig weer, we lopen gewoon in T-shirt. We hebben tot nu toe aardig geluk met t weer. T regent af en toe wel, maar meestal als we in de bus zitten. En t zijn korte buitjes. De temperatuur varieert van zo’n  16 t/m 21 graden. Ook niet gek dus ?. We rijden later naar het eiland Anglesey. Hier bezoeken we een plaatsje met de langste naam van Groot-Brittannië, afgekort Lianfair P.G. (Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch).  We drinken een kopje koffie en rijden weer verder. We rijden een prachtige route door Snowdonia. Een bergachtig landschap met heel veel leisteen. Daar kun je heel wat daken mee bedekken. We bereiken via een heuse bergpas (The Pass of Lianberis) een hoogte van ruim 400 meter! T is er prachtig! Vooral ook de stroompjes en watervallen. Beetje jammer dat t bewolkt was, anders hadden we de toppen beter kunnen zien. Later komen we aan in t dorpje Betws-y- Coed, waar we een lunch hebben met fish and chips, heerlijk maar erg veel. We wandelen nog wat door het plaatsje en bekijken wat winkeltjes. Er blijkt ook een spoorwegmuseum te zijn. Er rijd een mini stoomtreintje rond. We rijden weer verder naar de Bodnant Gardens. Een prachtige botanische tuin met een keur aan bloemen, planten en bomen. Erg mooi!